Alles over drukwerk personaliseren

Op 19 maart 2020

Waarom drukwerk personaliseren?

Allereerst is het statistisch bewezen dat een gepersonaliseerde mailing, een direct-mail, een tot wel 4x hogere respons teweeg brengt ten opzichte van statisch en non-variabel drukwerk. De reden hiervan ligt in het feit dat de ontvanger zich persoonlijk aangesproken voelt en je hem of haar het idee geeft dat er moeite en energie in hen gestoken wordt. Hierdoor zal de feeling met het bedrijf, het product of een dienst vele malen hoger zijn.

  • respons en attentiewaarde is 4x hoger dan een algemene en statische mailing
  • variabele data in beeld en tekst
  • 35% hogere respons bij personalisatie
  • eenvoudig en betaalbaar uit te voeren
  • positieve invloed op de customer experience

Wij drukken onze direct-mail op HP Indigo drukpersen. Hiermee kunnen wij in full colour of zwart/wit, al je drukwerk voorzien van personalisatie in de hoogste drukkwaliteit. Zo kunnen wij bijvoorbeeld je ansichtkaarten, flyers maar zeker ook omslagen van brochures of magazines voorzien van variabele data gegevens. Op deze wijze is eenvoudig een direct mail te versturen.

                

Directmail, personalisatie en de verschillende vormen

Wanneer je aan personalisatie denkt, wordt er vaak aangenomen, dat er door middel van een excel-bestand, een persoonlijke aanhef aan een brief of kaart wordt gegeven. Uiteraard is dit een gemakkelijke manier om je brief of kaart een persoonlijke tint mee te geven, maar de mogelijkheden zijn vele malen uitgebreider dan je zult denken. Het is mogelijk je personalisatie in diverse vormen uit te voeren:

  • tekstpersonalisatie
  • beeldpersonalisatie
  • personalisatie naar inhoud

Bij tekstpersonalisatie wordt er een vaste opmaak gebruikt met hierin diverse of een enkele variabel gegeven. Deze variabel kan bijvoorbeeld de naam van de persoon zijn die je aanschrijft. Ook kan je hierbij diverse variabelen gebruiken zoals de aangeschreven naam en het geslacht.

Beelpersonalisatie gaat weer een stap verder. Bij het gebruik van variabele beelden is het heel belangrijk om de eerste indruk de beste te laten zijn. Je kunt hiermee het beeld afstemmen op de ontvanger en zijn interesses. Een directmail die gebruik maakt van beeldpersonalisatie zal, mits juist gebruikt, een veel hogere respons krijgen. Denk aan een voornaam als graffiti geschreven op een bestaande muur. Deze zal zeker opvallen tussen alle algemene mailingen.

Personalisatie naar inhoud is een omvangrijke vorm. Hierbij kan je bijvoorbeeld je aanbieding invullen op basis van de individuele wensen van de ontvanger. De database die je hiervoor gaat gebruiken is qua klantdata van fundamenteel belang. Erg lastig om juist in te vullen en bij te houden maar wanneer dit op de juiste manier wordt gedaan dan zijn er enorm hoge conversie-ratio's te behalen.

Natuurlijk zijn de bovenstaande vormen van personalisatie  vanuit print te combineren met online. Hierdoor maak je je acties meetbaar en weet je exact waar de resultaten behaald of verbetert kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde kaarten in combinatie met persoonlijke url's (purl) waarmee de ontvanger op zijn persoonlijke landingspagina terecht komt. Bovenstaande vormen in combinatie met gebruik van deze landingspagina's zullen je conversie zeer sterk positief beinvloeden.

Mocht je na het lezen van deze blog nog vragen hebben of nog liever opmerkingen waar wij weer van kunnen leren, neem dan contact met ons op.